۷ دستاورد از سال ۲۰۲۱ که کاملا توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود
تیم سکانت
31 فروردین 1401

چیزهای عجیب و غریب زیادی در دنیای هوش مصنوعی در حال رخ دادن است. مغز انسان را تصور کنید، توانایی‌های آن را در میلیاردها ضرب کنید، و استعداد انسان برای شک و تردید به خود را از بین ببرید – این یک تعریف مشتق شده از هوش مصنوعی است.

در دهه گذشته، گام‌های بزرگی در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برداشته شده است، که دانشمندان معتقدند می‌تواند سرعت پیشرفت‌ها را در تقریبا همه‌ی عرصه‌ها – از پزشکی، اقتصاد و حتی تغییرات آب و هوایی – تسریع بخشد.

برنامه های هوش مصنوعی به داده‌هایی تغذیه می‌شوند که از طریق آن نتایج خود را بهبود می‌بخشند. هرچه پایگاه داده گسترده‌تر و دقیق‌تر باشد، هوش مصنوعی نتایج بهتری ایجاد خواهد کرد.

در سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بوده‌ایم – از روبات‌هایی که می‌توانند تولید مثل کنند تا ربات‌های انسان‌مانند، مستقیما از یک نمایش علمی تخیلی، تا برنامه‌های هوش مصنوعی که می‌توانند شروع بیماری‌هایی مانند زوال عقل را پیش‌بینی کنند.

در اینجا لیستی از بزرگترین دستاوردهای هوش مصنوعی در سال جاری آورده شده است.

نوزادان زنوبات

در اولین پدیده از نوع خود، ربات‌هایی که با استفاده از سلول‌های بنیادی قورباغه ساخته شده‌اند، با تغذیه و شرایط مناسب توانایی تولید مثل را با موفقیت نشان دادند.

این باعث شد که xenobots اولین روباتی باشد که قادر به تولید مثل است. این امر با برنامه‌های هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد که بهترین راه ممکن را برای القای تولید مثل در میان زنوبات‌ها کشف کردند.

پیش بینی آلزایمر

با مجموعه داده‌ها و نقاط مرجع مناسب، یادگیری ماشینی می‌تواند زنجیره‌ای از رویدادهای قابل پیش‌بینی ایجاد کند که می‌تواند برخی از افراد را به بیماری‌های خاصی سوق دهد.

این امر می‌تواند برای بسیاری از افرادی که تشخیص بیماری در آن‌ها، تنها پس از سپری شدن حیاتی‌ترین پنجره برای درمان انجام می‌گیرد، زندگی را تغییر دهد. در یک شاهکار خارق العاده، هوش مصنوعی توانست پیشرفت آلزایمر را در بین بیماران با دقت 99 درصد پیش‌بینی کند!

کشف سیارات فراخورشیدی

سیاره فراخورشیدی هر سیاره‌ای است که در خارج از منظومه شمسی ما قرار دارد. با کمک هوش مصنوعی، دانشمندان توانستند 301 سیاره فراخورشیدی را در نوامبر 2021 یک‌باره کشف کنند.

به این ترتیب تعداد کل سیاره‌های فراخورشیدی شناخته شده برای انسان، به عدد 4569 رسید. از این هم دیوانه‌وارتر می‌شود! کمتر از یک روز بعد، هوش مصنوعی توانست 366 سیاره فراخورشیدی دیگر را کشف کند که تعداد کل را حتی بیشتر کرد. مجموعه دوم اکتشافات با استفاده از الگوریتم توسعه یافته توسط UCLA انجام شد.

سیستم هشدار سیل هوش مصنوعی گوگل در هند

هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد مدل‌های پیش‌بینی‌کننده فاجعه کمک کند و جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد، به‌ویژه در کشورهای آسیایی پرجمعیت مانند هند و بنگلادش.

با استفاده از قدرت یادگیری ماشینی، محققان در گوگل نرم‌افزاری ایجاد کردند که طغیان رودخانه‌ها را از قبل به‌طور دقیق پیش‌بینی می‌کند و به مردم محلی فرصت تخلیه‌ی پیشاپیش و در نتیجه نجات جان افراد را می‌دهد.

مبارزه با تنهایی با هوش مصنوعی

بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بسیاری از ما را مجبور به ماندن در خانه‌هایمان کرد. در حالی که برخی از ما شرکای خود، همسران یا خانواده‌های خود را داشتیم تا با ما همراهی کنند، بسیاری از افراد بدون هیچ همراهی در خانه‌های خود گیر کرده بودند.

بیشتر این تنهایی با استفاده از اینترنت برطرف شد. یکی از این ابزارها که بر روی هوش مصنوعی کار می‌کند، به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرد تا در طول قرنطینه‌های شدید اولین موج جهانی کووید-۱۹ احساس ارتباط داشتن با دیگران کنند و از تنهایی دوری کنند.

تشخیص سرطان از طریق هوش مصنوعی ساخت هند

دانشمندان موسسه فناوری هند (Madras) با نشان دادن توانایی هوش مصنوعی در زمینه پزشکی و تشخیص بیماری، چارچوبی را برای تشخیص سریع انواع مختلف سرطان ایجاد کردند.

آیا هوش مصنوعی می تواند صاحب نوآوری‌های خود باشد؟

در حالی که این در مورد شاهکارهای جادویی هوش مصنوعی نیست، بلکه نشان دهنده یک تغییر اساسی در نحوه درک قانون و دادگاه های ما از هوش مصنوعی است. یک قاضی دیوان عالی ایالات متحده در ماه سپتامبر حکم داد که برنامه‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند به عنوان صاحب اختراع ثبت شوند.

منبع: 7 achievements from 2021 driven entirely by AI