بدترین تکنولوژی‌های ۲۰۲۱
تیم سکانت
31 فروردین 1401

ما هرگز برای حل مشکلاتمان بیشتر از الان به فناوری تکیه نکرده‌ایم. گاهی اوقات کار می‌کند. واکسن‌های کووید-19 تعداد قربانیان را کاهش داده است. هم آزمایش ویروس و هم دارو داریم.

اما این داستان در مورد آن‌چه در سال 2021 کار کرد نیست. این لیست سالانه‌ی جمع‌آوری‌شده توسط MIT Technology Review، مواردی است که در آن نوآوری اشتباه انجام شده است. از متاورس گرفته تا داروهای آلزایمر، فناوری‌هایی که در این لیست آورده شده‌اند، آن‌هایی هستند که کار نمی‌کنند (یا «خیلی» خوب کار می‌کنند)، اختراعاتی که آرزو می‌کردیم هیچ‌کس نداشته باشد، اختراعاتی که توسط بخش تاریک عقل بشر ایجاد شده‌اند.

داروی آلزایمر بایوژن

بهترین نوع دارو ارزان، بی خطر و موثر است. به قرار دادن استخوان در گچ، پر کردن حفره‌ی دندان یا تزریق واکسن فلج اطفال 2 دلاری فکر کنید. بدترین داروی سال 2021 دقیقا برعکس است. این داروی Aduhelm است – یک داروی آلزایمر که در ماه ژوئن در ایالات متحده با قیمت سالانه‌ی حدود 56400 دلار به فروش رفت، بدون شواهد زیادی که به بیماران کمک می‌کند، اما با خطر قابل توجهی از تورم مغزی.

این دارو که توسط Biogen به فروش می‌رسد، آنتی بادی است که به پلاک‌های مغزی می‌چسبد. آدوهلم در یک آزمایش انسانی بزرگ شکست خورد، که هیچ فایده‌ی مشخصی برای بیماران مبتلا به بیماری مغزی نشان نداد. با این حال، این شرکت و سازمان غذا و داروی ایالات متحده تصمیم گرفتند در ماه ژوئن، با وجود مخالفت‌های مشاوران متخصص این آژانس، به جلو حرکت کنند. چند نفر استعفا دادند یکی، آرون کسلهایم، این قسمت را «احتمالا بدترین تصمیم تایید دارو در تاریخ اخیر ایالات متحده» نامید.

بله، ما به درمان‌های جدیدی برای آلزایمر نیاز داریم. اما این تایید روند نگران‌کننده‌ای را به سوی تایید داروها با استفاده از نوع ضعیف‌تر شواهد به نام «نشانگرهای جایگزین» نشان داد. از آنجایی که Aduhelm باعث کاهش قابل اندازه‌گیری پلاک‌های مغزی می‌شود – نشانگر زوال عقل – FDA به این نتیجه رسید که «احتمال معقولی» وجود دارد که برای بیماران مفید باشد. یکی از مشکلات چنین حدسیاتی این است که هیچ کس نمی‌داند که آیا این پلاک‌ها باعث بیماری می‌شوند یا فقط جزو علائم آن هستند.

Aduhelm، اولین داروی جدید آلزایمر در 20 سال گذشته، در حال حاضر یک شکست است. تعداد کمی از بیماران مبتلا به آن هستند، فروش Biogen بسیار ناچیز است و حداقل یک نفر بر اثر تورم مغز جان خود را از دست داده است. از زمان تصویب، این شرکت قیمت دارو را به نصف کاهش داده و رئیس تحقیقات آن به‌طور ناگهانی استعفا داده است.

الگوریتم خرید خانه زیلو

«از چیزهایی که خودت می‌فروشی استفاده نکن». شرکت فهرست املاک Zillow دقیقا این کار را انجام داد و نتایج فاجعه‌باری به‌همراه داشت.

سایت فهرست املاک و مستغلات این شرکت، و همچنین ارزش خانه‌های تولید شده توسط کامپیوتر آن، معروف به “Zestimates” محبوب است. اشتباه این شرکت استفاده از تخمین‌هایش برای خرید خانه‌ها به‌منظور برگرداندن آن‌ها و دریافت هزینه‌های تراکنش بود. زیلو به زودی متوجه شد که الگوریتم آن به درستی تغییرات قیمت مسکن را پیش‌بینی نمی‌کند. و این تنها مشکل نبود.

Zillow در حال رقابت با سایر مناقصه‌گران دیجیتالی معروف به “iBuyers” بود. بنابراین، کاری را انجام داد که هر شکارچی خانه‌ای که مصمم به انجام معامله بود، انجام می‌داد: بیش از حد پرداخت کرد. در این سال، Zillow صدها خانه را با قیمتی کمتر از قیمت خرید خود فهرست کرده بود. در نوامبر، این شرکت واحد iBuying Zillow Offers خود را تعطیل کرد، 2000 شغل را کاهش داد و 500 میلیون دلار از ارزش خود را حذف کرد که وال استریت ژورنال آن را «یکی از شدیدترین عقب نشینی‌های اخیر شرکت‌های آمریکایی» نامید.

Zillow به تجارت اصلی خود یعنی فروش آگهی به دلالان املاک و مستغلات ادامه خواهد داد. Zestimates هنوز یک خانه در سایت دارد.

باج افزار

باج افزار نرم‌افزار مخربی است که فایل‌های کامپیوتری یک شرکت را با رمزگذاری آنها می‌رباید. سپس مجرمان برای بازگرداندن دسترسی، تقاضای پول می‌کنند. این یک تجارت پررونق است. به گفته‌ی شرکت امنیت سایبری SonicWall، باج افزار در سال 2021 با بیش از 500 میلیون حمله به رکورد جدیدی دست یافت.

این مشکل در 7 می 2021 زمانی که یک گروه باج‌افزار به نام DarkSide پرونده‌های Colonial Pipeline را که 5500 مایل لوله‌های بنزین و سوخت را بین هیوستون و نیویورک کار می‌کند، قفل کرد، مورد توجه گسترده‌تری قرار گرفت. این شرکت به سرعت بیش از 4 میلیون دلار بیت کوین پرداخت کرد، اما این اختلال همچنان باعث هرج و مرج موقت در پمپ بنزین‌ها در سواحل شرقی ایالات متحده شد.

با حمله به زیرساخت‌های حیاتی، این باند بیش از آنچه انتظار داشت توجهات را به خود جلب کرد. FBI حدود نیمی از باج بیت کوین را ردیابی و ضبط کرد و DarkSide بعدا در وب سایت خود اعلام کرد که دیگر بازنشست شده‌اند و کاری انجام نمی‌دهند. با این حال، تا زمانی که مردم باج می‌دهند، جنایتکاران برمی‌گردند.

توریسم فضایی

اگر تا به حال به موزه لوور پاریس رفته باشید، انبوه گردشگران ثروتمندی را دیده‌اید که آیفون‌هایشان را به سمت مونالیزا تکان می‌دهند، حتی اگر به‌سختی بتوانند آن را ببینند. نقاشی معروف اکنون فقط یک آیتم فهرست «کارهایی که باید انجام بدهم» است. به آنجا بروید، یک سلفی بگیرید و سپس به «تجربه» بعدی بروید.

اکنون یک عکس لحظه‌ای شناور در بالای سیاره‌ی زمین چیزی است که در لیست آرزوهای چند میلیاردر و دوستانشان وجود دارد. به این کار «گردشگری فضایی» می‌گویند، اما ما نمی‌دانیم که هدف چیست. ویکی پدیا آن را به‌عنوان «سفر فضایی انسان برای اهداف تفریحی» تعریف می‌کند.

البته این کار خیلی جدید نیست: اولین مشتری پولی در سال 1984 با شاتل فضایی سفر کرد. اما امسال با سفر ریچارد برانسون، بنیانگذار Virgin Galactic و سپس جف بزوس، بنیانگذار آمازون، گردشگری فضایی دوباره تبدیل به ترندی برای این روزها شده است.

همه‌چیز درباره‌ی یک تجربه‌ی انحصاری است. اما مانند تمام اماکن توریستی محبوب، به زودی ممکن است آنجا هم شلوغ شود.

Blue Origin، شرکت فضایی‌ای که توسط بزوس راه‌اندازی شده است، نصب یک «صخره‌ی مداری» را برنامه‌ریزی کرده است؛ نوعی پارک فضایی که دور سیاره می‌چرخد، جایی که مردم برای ساخت فیلم در فضا اجاره می‌کنند. برانسون در وب‌سایت ویرجین می‌گوید دلیل سفر فضایی‌اش – با هزینه‌های 200000 دلاری به بالا – این است که «میلیون‌ها کودک در سراسر جهان را درباره‌ی «امکان رفتن آن‌ها به فضا» هیجان‌زده کند. چوب سلفی خود را آماده کنید.

فیلترهای زیبایی

امسال، فیس‌بوک خود را به متا تغییر داد، که نشان‌دهنده‌ی شرط‌بندی مارک زاکربرگ در دنیای مجازی در حال ظهور کار و بازی است. جذابیت دنیای دیجیتال این است که شما می‌توانید هر کسی باشید و هر کاری را انجام دهید.

اما تجربه‌ی اولیه با یک شکل از واقعیت افزوده در مقیاس نشان می‌دهد که متفاوت بودن همیشه بهتر نیست. ما در مورد فیلترهای زیبایی صحبت می‌کنیم – برنامه‌هایی که به افراد اجازه می‌دهد پوست خود را صاف کنند، بینی خود را نازک کنند و چشمان خود را در تصاویر دیجیتال بزرگ کنند. این برنامه‌ها فقط حقه‌هایی نیستند، مانند آن‌هایی که به شما گوش‌های خرگوش می‌دهند. برای برخی از جوانان، آنها تصاویر نادرستی را اعمال می‌کنند که نمی‌توانند به آن عمل کنند. پیامی که بچه‌ها دریافت می‌کنند «خودت باش» نیست.

برنامه‌های زیبایی در اسنپ‌چت، تیک‌تاک و اینستاگرام متا در دسترس هستند و میلیون‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند. متا در حال حاضر برخی از اپلیکیشن‌هایی را که کاهش وزن شدید یا جراحی پلاستیک را تشویق می‌کنند، ممنوع کرده است، با اذعان به برخی مشکلات. اما امسال یک افشاگر، فرانسیس‌هاگن، پیشقدم شد و گفت که شرکت زاکربرگ داده‌های بیشتری در اختیار دارد که نشان می‌دهد استفاده‌ی اعتیادآور از اینستاگرام – ارسال مداوم تصاویر، جستجوی لایک و مقایسه – به کودکان آسیب می‌زند و «محیطی سمی برای نوجوانان» ایجاد می‌کند.

مردم هنگام استفاده از آن احساس بدی می‌کنند، اما نمی‌توانند متوقف شوند. فیلترهای زیبایی که باعث می‌شود افراد خوب به نظر برسند اما احساس ناراحتی کنند، شروعی دردسرساز برای متاورس است.

منبع: The worst technology in 2021