هوش مصنوعی می‌تواند احساسات انسان را تفسیر کند
تیم سکانت
31 فروردین 1401

هوش مصنوعی (AI) دیگر تنها یک نرم‌افزار نیست، بلکه بسیار گسترده است. از روبات‌هایی که اکنون می‌توانند حواس انسان را تفسیر کنند تا سیستم‌های پیچیده‌ای که مقادیر انبوهی از داده‌ها را برای پیش‌بینی استفاده می‌کنند، فناوری هوش مصنوعی در چند سال گذشته به‌شدت پیشرفت کرده است. اکنون، کسب‌وکارها، بیمارستان‌ها و دولت‌ها برای نشان دادن آنچه که نمی‌توانند ببینند، به هوش مصنوعی متکی هستند.

آینده هوش مصنوعی مطمئنا روشن خواهد بود و با سرعت بالایی پیشرفت می‌کند. در ادامه، بررسی خواهیم کرد که چگونه هوش مصنوعی توانایی تفسیر حواس انسان را دارد، چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد، و چه معنایی برای آینده دارد.

مبانی هوش مصنوعی

پیشرفت هوش مصنوعی خیره‌کننده است. اساسا هدف هوش مصنوعی این است که رایانه‌ای را برای انجام وظایفی که بسیاری می‌گفتند برای انجام آنها به هوش انسانی نیاز دارد، وادار کند. این یک ابر رایانه بزرگ است که می تواند عملکردهای انسانی مانند حل مسئله، درک و یادگیری اطلاعات و استدلال را انجام دهد.

نه، این بدان معنا نیست که کامپیوتر ذهن خودش را دارد، بلکه می‌تواند بر اساس داده‌ها یاد بگیرد و سازگار شود. برای مثال، در ورزش‌های موتوری، هوش مصنوعی صدها سناریو را در فرمول 1 اجرا می‌کند که نتیجه‌ی یک عمل را بر اساس عملکرد ماشین، نتایج قبلی و شرایط مسیر پیش‌بینی می‌کند – برای ایجاد یک تصویر همه چیز را در نظر می‌گیرد.

و در کنار این‌ها ارزش خود را حفظ می‌کند. طبق گفته McKinsey – هوش مصنوعی در شش سال آینده بیش از 600 میلیارد دلار درآمد خرده‌فروشی تولید خواهد کرد زیرا این فناوری به‌شدت برای ردیابی و تاثیرگذاری بر عادات خریدار استفاده می‌شود. در همین پیش‌بینی – هوش مصنوعی باید بیش از 50 درصد ارزش بیشتری را در بانکداری در مقایسه با سایر تکنیک‌های تحلیلی به ارمغان بیاورد.

به‌علاوه، یک نوع واحد از AI وجود ندارد. هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که یکی از آن‌ها یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق است. یادگیری ماشینی بر مطالعه، تطبیق و تکامل بر اساس الگوریتم‌ها، مثال‌ها و تجربیات تمرکز دارد. یادگیری عمیق لزوما با یادگیری ماشینی متفاوت نیست – به‌سادگی به این معنی است که متفاوت انجام می‌شود. ماشین‌هایی که از یادگیری عمیق استفاده می‌کنند از لایه‌های مختلفی برای افشای داده‌ها استفاده می‌کنند.

کاربردهای اولیه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تقریبا در هر صنعتی راه خود را پیدا کرده است – برخی از صنایع در مقایسه با سایرین به شدت به آن متکی هستند. به عنوان مثال، تجارت اکنون به‌شدت به هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر نتایج متکی است. یک مثال، نرم‌افزاری است که برای کمک به معامله گران آماتور از طریق تفسیر داده‌ها و انجام معامله برای آن‌ها یا هشدار دادن به آن‌ها در صورت وجود فرصت، ساخته شده است.

برخی از معامله‌گران سطح پایین ترجیح می‌دهند این را امتحان کنند زیرا یادگیری تجزیه و تحلیل روندها و الگوهایی مانند الگوی قلم خرس کار آسانی نیست. در مقیاس بزرگ‌تر – شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ برای به کارگیری الگوریتم‌هایی که الگوها و تغییرات را در هر چیزی که معامله می‌کنند، به هوش مصنوعی – به ویژه یادگیری ماشین – متکی هستند.

صنعت دیگری که هوش مصنوعی را زیر بال خود می‌گیرد، خرده‌فروشی است – یکی از حوزه‌هایی که مکینزی پیش‌بینی می‌کند در آینده از هوش مصنوعی سود زیادی خواهد برد. هوش مصنوعی برای تفسیر رفتارهای خرید توسعه یافته است، که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بفهمند مشتریانشان از کجا خرید می‌کنند، سفر خریدشان چگونه است و چگونه آن را به حداکثر برسانند. برندها اکنون می‌توانند تبلیغات هدفمند را بر اساس داده‌هایی که از فناوری هوش مصنوعی دریافت می‌کنند ارسال کنند تا تجربه خرید شخصی‌تر و مناسب‌تری ایجاد کنند.

چگونه هوش مصنوعی برای تفسیر احساسات انسان توسعه یافت

اخیرا، MIT روی پروژه‌ای کار کرده است که به هوش مصنوعی کمک می‌کند جهان را همانطور که انسان‌ها می‌توانند، ببیند. این همیشه یک پیشرفت طبیعی برای هوش مصنوعی بود، زیرا در هسته، هوش مصنوعی به دنبال تقلید از تفکر و رفتار انسان است. جای تعجب نیست که دانشمندان MIT چارچوب جدیدی ایجاد کرده‌اند که به هوش مصنوعی کمک می‌کند جهان را مانند یک انسان تجربه کند.

با این حال، در ابتدای راه است. این چارچوب به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا صحنه‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و اشیا را از چند تصویر درک کنند. این کار به رایانه‌ها توانایی دیدن را می‌دهد. این چارچوب که از آنچه به‌عنوان برنامه‌نویسی احتمالی شناخته می‌شود استفاده می‌کند – به رایانه‌ها این توانایی را می‌دهد تا اشیایی را که شناسایی می‌کند در برابر داده‌های وارد شده بررسی کنند که به سیستم، فرصتی برای تشخیص عدم تطابق می‌دهد.

بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که این شروعی برای هوش مصنوعی است و زمان زیادی طول نخواهد کشید تا هوش مصنوعی بتواند حواس دیگر یا حداقل احساسات انسانی را تفسیر کند.

آینده هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی روشن است. صنایعی که زمانی فکر نمی‌کردند از هوش مصنوعی استفاده کنند، اکنون به‌شدت از آن برای تاثیرگذاری بر موفقیت خود استفاده می‌کنند. سرنوشت هوش مصنوعی بدون شک بر کاهش خطرات و بهبود عملکرد در طیف وسیعی از صنایع متمرکز خواهد بود.

جالب اینجاست که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی به سمت کمک به تغییرات آب و هوا و سایر مسائل زیست‌محیطی از طریق حسگرهایی که به کنترل آلودگی در شهرها کمک می‌کنند، پیشرفت خواهد کرد. این فقط یک مثال است. به طور واقع بینانه، خلاصه کردن چگونگی توسعه هوش مصنوعی در سال‌های آینده دشوار است. برخی از صنایع بر استفاده از آن برای بهبود حفظ مشتری تمرکز می‌کنند. برخی از آن برای افزایش موفقیت تجاری خود استفاده می‌کنند. اغلب افراد پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی حواس انسان را به زودی تفسیر کند.

دامنه‌ی انطباق برای هوش مصنوعی بسیار زیاد است، و جالب است که ببینیم چه صنایعی به چه دلیل از آن استفاده می‌کنند. همان‌طور که فناوری توسعه می‌یابد، توانایی آن برای مقیاس‌پذیر و مفید بودن برای همه افزایش می‌یابد.

منبع:‌ AI can now interpret human senses: what does this mean for the future